誕生仏 - MIHO MUSEUM

誕生仏たんじょうぶつ

  • 飛鳥時代
  • 7c
  • 金銅製
  • H-19

 釈迦の生涯の事績を題材とする仏伝は、人々の釈迦への憧憬を反映して仏教美術の中でも古く、重要な一分野を形成してきた。わが国に初めて伝えられた仏像は誕生仏であったとされ、誕生後すぐに七歩歩んで天地を指さし「天上天下唯我独尊」と唱えたという釈迦の姿を表している。本来一具ではないが、釈迦誕生の時に摩耶夫人に付き添った侍女像が添えられている。ともに一鋳製で鍍金が施されている。作風から誕生仏は平安時代、侍女像は奈良時代の作と思われる。

侍女像

誕生仏
 平安時代後期 12世紀
 金銅製
 像高:19.0cm
侍女像
 奈良時代 7-8世紀
 金銅製
 像高:10.1cm

釈迦の生涯の事績を題材とする仏伝は,人びとの釈迦への憧憬を反映して仏教美術のなかでも古く,かつ重要な一分野を形成してきた。『元興寺伽藍縁起并流記資財帳』には仏教伝来の年(538)に百済の聖明王からわが国に初めてもたらされた仏像も誕生仏であったと伝えられており,釈迦の誕生を祝う潅仏会はすでに推古14年(606)には行われていたことがわかっている。

これらの像は釈迦誕生のときに母の摩耶夫人に付き従う侍女と,誕生後すぐに七歩歩んで,天地を指さし「天上天下唯我独尊」と唱えたという釈迦の姿を表しているが,本来一具ではない。

誕生仏は頭体を台座蓮肉部およびホゾ部までを含めて一鋳としており,成形は古風であるが,足下まで覆う裙の形式や右腰に腰紐を結び,このあたりから左足元へと流れる浅い衣文表現は古い時代には見られないことから,製作期は平安時代に下ると推定される。一方,侍女像は頭体すべてを一鋳,むくとする構造も,成形も古風であり,白鳳時代から奈良時代頃の製作と考えられる。

なお,現在付属している銅製潅仏盤も元来一具ではなく,室町時代頃のものと推定される。盤の内側底部に「□東金堂」という刻銘が認められる。(片山)
 

侍女像

Catalogue Entry

Buddha: Late Heian period, 12th century
Gilt cast bronze
Figure height, 19.0cm
Attendant: Nara period, 7th to 8th centuries
Gilt cast bronze
Figure height, 10.1cm

The Jataka Tales recounting the achievements of the Buddha's life and their various topics have long appeared in Buddhist art, reflecting generations of devout belief in Shaka (S⇔akyamuni). The Gankoji Garan'engi narabini Rukishizaicho states that the first Buddhist image to be brought to Japan by the king Seimeio of Paekche in 538 was an image of the infant Buddha, and this document also indicates that the Kanbutsue ceremony honoring the birth of the Buddha was already being celebrated in Japan in 606 (Suiko 14).

The present images of the infant Shaka and one of the women attendants to his mother Maya show Shaka taking seven steps immediately after his birth, and then standing with one hand pointing to heaven and one to the earth, stating, "I am the sole deity in heaven and on earth." These two images were not originally a pair.

The entire figure of the young Shaka is cast in a single cast, including the head, the body, the lotus pad area, and the tenon. While the formative method is an antique style, the style of the robe that extends to below his feet, the knotted hip cord at his right hip, and the drapery froms that flow from that knot area to the base of his left foot are not seen in the antique periods of this style of sculpture and would rather indicate a production date of the Heian period. On the oher hand, the head and body of the attendant female are a single cast, and the simple construction and style of the figure is an antique manner that would indicate a production date ranging from the Hakuho period to the Nara period.
The bronze kanbutsu basin that currently accompanies these figures is not original to these works and can be suggested to date from the Muromachi period. The basin has a carved inscription on the interior base reading " Tokondo." KH

侍女像