乾山銹絵桃図角皿けんざんさびえももずかくざら

  • 江戸時代
銹絵桃図角皿 美し 乾山 図録解説

銹絵桃図角皿 美し 乾山 四季彩菜 図録解説
 表面内側縁際に升取り線を巡らし、小枝に咲く桃花を描いた銹絵角皿です。画面右上に漢詩を記し、「尚古」「陶隠」の朱文方印が捺されています。側面の意匠は内側が簡略化された瑞雲文、外側が花文となっています。ここに見る朱文方印の型摺印は同じ「尚古」「陶隠」印でも、光琳絵付けの一連の合作銹絵角皿とは異なるものです。また、平成十三年(2001)に京都大学病院構内東南隅から発掘された乾山焼に関する資料の中に、同様の側面意匠をもつ軟質施釉陶の製品遺物が含まれていた事実を考えると、この意匠を有する銹絵角皿の制作時期は光琳絵付けの角皿群より下り、猪八を中心とする乾山聖護院窯でも焼かれていた製品であると位置づけていいでしょう。
爛火曼仙源

Square Dish with Peach Blossom Branch Design

Square Dish with Peach Blossom Branch Design
A line traces the square where the inner surface of the dish meets the standing rim of this plate, which has a painting of peach blossoms on a small branch. A Chinese poem is inscribed on the upper right of the picture plane and the "Shoko" and "Toin" square relief seals are applied. A simplified auspicious cloud motif has been applied to the inner side of the standing rim and a floral motif to its outer side. Among the materials related to Kenzan ware excavated from the southeast corner of the Kyoto University Hospital grounds were finished works of low-fired glazed pottery similar to this dish in design. That fact enables us to position square dishes with this type of design in underglaze iron as products fired at Kenzan's Shogoin kiln, when Ihachi was playing a central role, and thus later than the group of square dishes that Korin painted.