100線 第100番(若林奮作)ひゃくせん だいひゃくばん(わかばやしいさむ)

  • 20c
  • 鉄、鉛、真鍮製
  • H-4 D-10
解説(春の玉手箱)

 若林奮(一九三六~ )は彫刻家。東京都出身。東京芸術大学彫刻科卒。鉄などを素材として、それらを自然の有機的なものの一部として捉えた、深層的な作品を発表し続けている。東京国立近代美術館、京都国立近代美術館等での数々の個展や、軽井沢セゾン現代美術館(旧軽井沢高輪美術館)、神慈秀明会・神苑の造園活動を行っている。
 蓋付きの二点は昭和五八年(一九八三)から発表を続けていた「一〇〇線」のうちの九九番目と一〇〇番目。こうした作品の場合、一般的には大きな作品を制作するためのミニチュアとして捉えられるが、若林の場合は、マティエールに対する心理的把握から、自作品を等身大と見なしている。

100線 第99番(若林奮作)

Catalogue Entry

Wakabayashi Isamu (b. 1936) is a sculptor born in Tokyo and graduated from the Sculpture Department of the Tokyo National University of Fine Arts and Music. He continues to create deeply resonant works from iron which can be seen as sections of natural, organic things. He has held numerous one‐man shows at The National Museum of Modern Art, Tokyo and The National Museum of Modern Art, Kyoto. He has also created gardens for the Karuizawa Takanawa Art Museum and the Misono of the Shinji Shumeikai.

These two works fitted with lids are numbers 99 and 100 in a series of “100 Lines" begun in 1983. While these works can be generally seen as miniatures created in the process of making larger art works, in Wakabayashi's case, his psychological grasp of the material means that he sees his works as life‐size.

100線 第99番(若林奮作)