長頸壺ちょうけいこ

  • 東地中海地域
  • 紀元前3-紀元前1世紀
  • ガラス
  • H-14 D-13.2

東地中海地域、前200~前100年。
不透明青色ガラス。複合鋳型あるいはロスト・ワックス法で鋳造。旋盤挽き、研磨、金属製の把手を取り付けるための穴はドリル開削。金属製の把手は失われている。無傷。淡黄褐色に風化した表面の多くの部分は剥離し、光沢のある銀化が露出している。

技法と解説
 この容器の成型方法はよくわかっていない。内部には、かなり大きな空洞がある。このことは、把手を付けるためにあけた穴から中を探って確認した1)。 頚部内側の表面は旋盤でカットしているが、胴部の空洞は中の詰まった生地を削り、磨いたとは考え難い。芯を使って空洞を作った可能性もあるが、それを証明するものは残っていない。頚部には、引き伸ばしたような泡状のパターン模様があるが、部分的に膨らませた証拠は見られない。頚部は、胴部の中央に載っている。胴部の外形には若干のゆがみがある。旋盤でカットする際の中心点が若干中心軸からずれている。知られている他の2点のラギュノスと違い、本作品は1体ものとして鋳造されている。コーニング・ガラス博物館にある2点のラギュノスは、ともに、別に鋳造した円盤状の基部をピッチや瀝青などの接着剤で底部に貼り付けている。オリバーとハーデンは、ともに、コーニング・ガラス博物館にある2点のラギュノスの内部表面と鋳造方法について触れ、2つの部品から鋳造されたと述べている2)。 本作品は、ガラスとセラミックで作られた他のラギュノスとまったく異なる外形をしている。頚部から肩が曲線を描いて下がる胴部の直径が一番大きいところにシャープな線があり、基部から曲線を描いて上がる胴部下部がこの線に交わる。多くの個所で、この線から厚い淡黄色の風化した物質が剥離し、縁が目立っている。この容器は、半分ずつ鋳造され、結合後再度加熱し磨いたために、つなぎ目の跡が残っていないのだろうか。
 鋳造による最初の成形に続いては、表面全体を旋盤でカットし、絹のようななめらかさをもつまで磨き上げている。カットの質と正確さ、さらに、丹念に作り上げた外形の面で、この容器に匹敵する同時代のガラス製品はない。外に向かって開いた広い口縁部は、縁の上表面と同様、外側の縁のところで凹形をなしている。口縁部と頚部中央の平行の襟飾り、さらにその襟飾りと肩の間の頚部は、旋盤で削っており、内側に向かって緩やかに細くなり、そして広がるというふうに、中央のバンドの上と下で珍しい形状を成している。襟飾りは3つの部分からできており、大胆な中央凸形のバンドがある。そのバンドには、上と下に、より細いリングが付いている。中央の大きめのバンドは、その断面がラギュノスの胴部のように竜骨状になっている。頚部が肩に向かって外側に開いているところでは、3つのエレメントを旋盤でカットするなど、凝っている。これはもっと平面的な断面をもち、頚部に施された、3つの部分からなる太い襟飾りであることがわかる。口径部の直径(5.3cm)および頚部の付け根部分の旋盤でカットしたバンドの直径は、同じである。この容器の胴部は、3つの部分からなるエレメントの上に座しており、上と下に凹形のバンドと平面のリングがある。これらは、たっぷりとした外向きの曲線を描く脚部の上に載っている。脚部は、旋盤でカットした溝と沈み込んだ点を中心に下が空洞になっている。
 肩にあけられた把手用の長方形の穴の大きさは、9.5×5ミリである。長方形の2本の長い辺に沿って、ドリルもしくは別の道具で意識的にあけられたと思われる切れ込みが2カ所ある。長方形の穴の縁から反対側にある大きい不均整の穴の中央までの長さは5.6ミリである。不均整の穴の外側の縁から別の縁までの長さは7ミリである。頚部から最も遠い長方形の穴の短い辺には2、3の欠け跡が、そして、頚部に最も近い右端には小さな不均整のカットがある。これらの不均整の欠損は、金属製の把手を容器に固定する際に生じたものかもしれない。頚部には、把手を取り付けた跡と思われる箇所も引っ掻き傷もない。欠損は、把手を取り外した際にできた可能性もある。もし把手がブロンズメッキもしくは銀メッキだったとしたら、なおさらこの可能性は強い。

概説
 ギリシアおよびヘレニズム時代の容器の様式は多様であるが、よく知られているものは、陶器製で、それを金属でコピーしたもの、そして、時にガラスの形でも残っている。金属製が陶器製よりも前に作られたのか、あるいはその逆なのか、さまざまな論議がある。ヘレニズム時代のラギュノスまたは片手付きの水差に関しては、前3世紀末期では、陶器製品として見られることは稀なようである3)。これが一般的になるのは、前2世紀半ばから前1世紀以降であるが、我々が現在知る限りでは、ラギュノスが金属またはガラスで作られることはほとんどなかった。事実、このようなラギュノスは3点しか見つかっていない。そのうちの2点はコーニング・ガラス博物館4)が所蔵し、残りの小さい不透明青色の1点は、ここに論じられているものである。
 本作品は、知られている3点のラギュノスの中で最も優雅で細心の注意を払って作られた形状をしている。また、最もシャープな形状の作品で、カノッサ・タイプとして知られる、鋳造しカットして作るガラス製品のグループに関係があると思われる。カノッサ・タイプは、アクセル・フォン・ザルデルン氏が先に記したように、南イタリアの富裕者の墓の名前をとって付けられたものである。フォン・ザルデルン氏は、この地方のガラス職人は、「形状、技術、飾り模様をイラン(アケメネス)の雛型から借用した」5)と示唆しているが、そのとおりだと思われる。
 カノッサの墓から見つかった、鋳造しカットして作られたガラス容器は、半球型をして突起が付いた碗、脚が付いた碗、スキュフォス、アンフォラ、皿などさまざまである。5つの重要な宝物とそれに関連するさまざまな品々がある。これらの品々については、最近、マリアンヌ・スターン氏がこの宝物の1つに関する自身の著書の中で論じている。また、これらの品々は、以前ウォルフ・コレクションの一部を成していたが、現在はシュトゥットガルトに置かれている6)。 旋盤を使ってカットした本作品に最も近いものは、黒海地方のオルビアから出土し、現在はベルリンの古代博物館が所蔵している、ユニークなアンフォラである7)。 このアンフォラの頚部周辺の襟飾りは、類似したデザインになっており、高さもほぼ同じである。しかし、カットは精巧でもなければ、繊細でもない。縁の形状および脚部の形状はあまりシャープではないが、本作品の輪郭に似ている。ベルリンのアンフォラの肩にある旋盤でカットした溝は、カノッサ地方で出土したと考えられている脚付き碗の多くのバンドのカットに非常によく似ている。カットと仕上げの質により、本作品は同じ種類の容器の中でも初期のものであるということを示唆しているのであろうか。あるいは、洗練されているがゆえに、この一連の器の末期もしくは前100年頃の製品ということを示唆しているのであろうか。非常に判断が難しいところである。ヘレニズム時代のガラス製品では、ベルリンのアンフォラのように、複数の部分を金属製部品で結合するという方法で作られているものはわずか数点に過ぎない。そのうちの1点は、コーニング・ガラス博物館にある2つの部分からなるモザイクガラスのアンフォリコスである。これは、金属釘を使って口径部のところで2つの部分を留めている。多分、肩と頚部には金属製の把手が取り付けられていたのであろう8)。別々の把手と複数の部分からなる胴部を使用しているということは、この品が、アンフォラとラギュノスに関係があるということを示している。ガラス職人がラギュノスの2つの部品を溶合した際、その作業があまりにもやる気をなくすようなものだったので、以降同じ試みをしないようにしたのだろうか。この技術は、同時期に作られたゴールド・グラス・ボウルの溶合技術に関係しているのだろうか、もちろんゴールド・グラス・ボウルの方が大きく、作るのが難しいのではあるが。MIHO MUSEUMが所蔵するラギュノスに関しては、製造方法や技術、時期など、多くの疑問が未解決のままになっている。しかし、現在のところ、これが、ヘレニズム時代の鋳造しカットされたガラス製品としては、卓越した素晴らしいものの1つであることに間違いはない。さらなる研究が必要である。

シドニー・M・ゴールドスタイン


註:
1. この器に把手をつけるための孔部分の写真はMiho Museum, The 1st Anniversary Exhibition, 1998, pp.34-5, no. 11, figに掲載されている。
2. Harden 1987, p.37, no.13; Oliver 1972, pp.17-8, figs.2,4-5; Goldstein 1979, pp.136-7, nos.280-1; 最も最近の議論については Painter and Whitehouse 1990, pp.120-1, fig.88
3. J. Oliver 1972, pp.20-1; 陶器製ラギュノスの発掘例については Gunneweg et al, The Provenience, Typology and Chronology of Eastern Terra Sigallata, Jerusalem, 1983; N. Avigad, " Excavations in the Jewish Quarter of the Old City of Jerusalem, 1970", Israel Exploration Journal, 20, 1970, p. 140, Pl.33.B; G. Leroux, Lagynos, Recherches sur la ce`ramique et l'art ornemental Helle`nistique, Paris, 1913
4. 註2参照
5. P.174 
6. E.M. Stern and B. Schlick-Nolte, Early Glass of the Ancient World 1600 B.C.-A.D. 50 Ernesto Wolf Collection, Ostfildern, 1994, pp.97-115, cat. Nos. 63-72
7. D.B. Harden, "A Hellenistic Footed Glass Bowl of Alexandrian Workmanship", Museum News The Toledo Museum of Art, 22, no.2, 1980 p.19, fig.7; G. Platz-Horster, Antike Gl郭er, exhibition catalogue, Antikenmuseum, Berlin, 1976, pp.16ff, no.16; A. Griefenhagen, "Ancient Glass in the Berlin-West Museum", Journal of Glass Studies IV, 1962, pp.1-2, no.1
8. Goldstein 1979, pp.176-7, pls.21,40

Catalogue Entry

Trade with remote places, including both human traffic and exchanges in industrial arts increased after the eastern expedition of Alexander, the Great. In particular, glass craftsmen created their own methods using a variety of traditional methods gathered from a wide area and made beautiful utensils and vessels for daily use and cosmetic containers and so on.

It is thought that this small, long-necked jar was made by applying the cast and cut method, which had been known in Western Asia since the early 1st millennium B.C. In this ancient method, glass was cast into the shape of solid vessel, and then a hole was hollowed out inside the body to make a container, using the same method used with stone vessels. Judging from the state of the connection of the long slender neck to the wide bead-shaped body underneath, this small vessel might have been cast in its mold with a core inside, and then wheel-trimmed. Made of blue opaque glass, this bottle has a beautiful raised ridge wheel design on the outside the body. Nearly all of the surface of the bottle is covered with milky-white layers caused by weathering while the bottle was buried.

Because of elements of workmanship seen on this bottle, including the flap at the mouth, simple decoration on the upper part and at the bottom of the neck and also because of the overall shape of the piece, it is believed to have come from the eastern Mediterranean region. In the middle of the shoulder of the body, a small rectangular hole of 3mm x 4mm has been bored, which may have been used for linking a handle from the hole to the middle of the neck. (fig. 1) A similar example of a glass amphora found near Olbia along the Black Sea Coast bears a design which resembles the design on the neck and shoulder of this bottle, and also features a glass handle made separately and attached to the vessel with a gilt-bronze fitting.*1 Considering that this bottle probably had a handle which is now lost, it can be considered to be an example of a typen of bottle with broad shoulders called "λαγυνο (lagynos)", and used widely in the Hellenic world after production of the Attic type of vessel declined.

There are some unearthed examples of ceramics with handles fitted vertically to their bodies,*2 and a rather later example of a glass jar with the same form has been reproduced and now is in the Corning Glass Museum.*3

Catalogue Entry

Eastern Mediterranean, 200-100 B.C.
Opaque medium blue glass. Cast in a multi-part mold or lost wax technique; lathe-cut and polished, drilled and cut to receive a metal handle, now missing.
Intact; large areas covered by a creamy brown weathering crust flaking away to reveal patches of brilliant iridescence.
Height 14cm, Body diam. 13.2cm, wall thickness 0.3cm

Technique and Description
The method by which this vessel was cast remains unclear. It has a sizeable interior cavity confirmed by probing the cutting made to receive the handle1). Although the interior surface of the neck is lathe-cut, it seems unlikely that the body cavity would have been ground and polished from a solid blank. An interior core could have been used but no evidence of such material remains. No evidence of partial inflation is indicated by any elongated bubble patterns in the neck. The neck is centered on the body, there is some slight unevenness in the profile of the body itself. The centering point for the lathe-cutting is slightly off axis. Unlike the two other examples of glass lagynoi known, the Miho lagynos is cast in one piece. The two examples in Corning both have separate base discs which would have been cast separately and attached to the base ring with an adhesive such as pitch or bitumen. Both Oliver and Harden have commented on the interior surfaces of the two Corning lagynoi and their casting technique in two pieces2). The Miho vessel has a very different profile than lagynoi in both glass and ceramic. There is a sharp line at the greatest diameter of the body where the shoulder curves down from the neck and the lower segment of the body curves up to meet it from the base. In many areas, the thick creamy weathering product has broken away from this line to highlight the edge. Could it be that this vessel was cast in two halves, joined and reheated then polished so that no trace of the seam is left?

Following the initial formation by casting, the overall surface has been lathe-cut and polished to a satin finish. The quality and precision of cutting and the elaborate profiles have no parallels among the glass of this period. The wide flared rim has a concave profile on its outer edge as does the upper surface of the lip. Between the rim and the central horizontal collar as well as the collar and shoulder, the neck is lathe-cut, gently tapering in and spreading out to form an extraordinary profile above and below the central band. The collar consists of three parts, a bold central convex band with a more delicate ring above and below. The profile of the larger central band is carinated much like the body of the lagynos itself. Where the neck spreads out into the shoulder, a series of three elements are lathe-cut and create an elaborate transition. In a more flat profile, they reflect the bold three-part collar on the neck. The diameter of the rim (5.3 cm) and the diameter of the lathe-cut band at the base of the neck are the same. The body of the vessel sits on a tripartite element, a concave profiled band with a flat faced ring above and below. This unit sits on the substantial outward curving foot which is hollow on the underside and centered with a lathe-cut groove and sunken dot.

The rectangular hole cut in the shoulder for the handle is 9.5mm by 5mm. There are two areas which seem to be purposely drilled or cut out along each of the long sides of the rectangle. From the one edge of the rectangular hole to the center of the larger irregular cutting on the opposite side is 5.6mm. The distance from the outside edge of one irregular hole to the other is 7mm. There appears to be a few chips on the short side of the rectangular hole farthest from the neck and a small irregular cutting at the right corner nearest the neck. The irregularity may have had to do with the way in which the metal handle was secured to the vessel. There are no wear marks or scratches on the neck indicating where the handle may have been attached. The chips may indicate damage when the handle was removed, especially if it was gilt bronze or silver.

General Discussion
There are numerous Greek and Hellenistic vessel shapes which are well known in ceramics, copied in metal and sometimes preserved in glass. There are discussions as to whether the metal forms predate the ceramic or the other way around. The Hellenistic lagynos or one handled jug appears to be an unusual ceramic form made at the end of the 3rd century B.C.3) It gains popularity after the middle of the 2nd to the 1st century B.C. but is seldom represented in metal or glass variations so far as we currently know. In fact, there are only three such examples, two in The Corning Museum of Glass4) and the smaller opaque blue example published here.

The Miho lagynos is by far the most elegant and carefully profiled example of the three lagynoi known. It may well be the most sharply profiled object which relates to the group of cast and cut glasses known as Canosa-type and named after the wealthy graves in Southern Italy mentioned above by von Saldern. He suggests, and rightly so, that glassmakers in this region "owe their forms, their technology and partly their decorative motifs to Iranian (Achaemenid) prototypes…5)."

Cast and lathe-cut glass from tombs at Canosa present a rich corpus of hemispherical and finned bowls, footed bowls, skyphoi, amphorae and plates. There are five major hoards and various related objects which have been most recently documented and discussed by Marianne Stern in her publication of one of these hoards, now in Stuttgart and formerly in the Wolf Collection6). The closest parallel for the lathe-cutting on the Miho lagynos is the unique amphora from Olbia in the Black Sea region, now in the Antikenmuseum, Berlin7). The collar around the neck of this amphora has a related design and is cut at a similar height on the neck. The cutting however, is neither as precise nor as subtle. The profile of the lip and that of the foot are not so sharp and well-delineated as the Miho lagynos. The lathe-cut grooves on the shoulder of the Berlin amphora are much closer to the bands cut on the many footed bowls thought to be from the region of Canosa. Does the quality of cutting and finishing suggest that the Miho lagynos is the earliest example of this group or does it's sophistication move it to the culmination of this series and closer to 100 B.C.; it is difficult to determine at this point. Only a few Hellenistic glass vessels are constructed of multiple pieces and fastened with metal fittings such as the Berlin amphora. There is a two-piece amphoriskos of mosaic glass in the Corning Museum. It was pinned together at the rim with metal brads and probably had metal handles attached at the shoulder and neck8). The use of separate handles and the multiple part body suggest a relation of this object to the amphora and the lagynos. Did the glassmaker fuse the two pieces of the lagynos together and find this task so daunting that it was not attempted again? Does the technology relate to the fusion of goldglass bowls made during this same period, even though they were larger and more difficult to fabricate. The lagynos poses several questions about manufacture and date. For now, it remains one of the most extraordinary cast and cut vessels from this Hellenistic period. Further study is needed.

Dr. Sidney Merrill Goldstein

Notes:

1. Miho Museum, The 1st Anniversary Exhibition, 1998, pp.34-5, no. 11, fig. 1 is a view of the cutting for the handle of this vessel
2. Harden 1987, p.37, no.13; Oliver 1972, pp.17-8, figs.2,4-5; see also Goldstein 1979, pp.136-7, nos.280-1; and the most recent discussion of fabrication, Painter and Whitehouse 1990, pp.120-1, fig.88
3. J. Oliver 1972, pp.20-1 for a discussion of the excavated examples of ceramic lagynoi; Gunneweg et al, The Provenience, Typology and Chronology of Eastern Terra Sigallata, Jerusalem, 1983; N. Avigad, " Excavations in the Jewish Quarter of the Old City of Jerusalem, 1970", Israel Exploration Journal, 20, 1970, p. 140, Pl.33.B; G. Leroux, Lagynos, Recherches sur la ce'ramique et l'art ornemental Helle'nistique, Paris, 1913
4. See n.2 above
5. Supra p.215
6. E.M. Stern and B. Schlick-Nolte, Early Glass of the Ancient World 1600 B.C.-A.D. 50 Ernesto Wolf Collection, Ostfildern, 1994, pp.97-115, cat. Nos. 63-72
7. D.B. Harden, "A Hellenistic Footed Glass Bowl of Alexandrian Workmanship", Museum News The Toledo Museum of Art, 22, no.2, 1980 p.19, fig.7; G. Platz-Horster, Antike Gl?ser, exhibition catalogue, Antikenmuseum, Berlin, 1976, pp.16ff, no.16; A. Griefenhagen, "Ancient Glass in the Berlin-West Museum", Journal of Glass Studies IV, 1962, pp.1-2, no.1 here and previous reference for bibliography
8. Goldstein 1979, pp.176-7, pls.21,40

解説(古代バクトリア遺宝展)

前3―前1世紀
ガラス
高14.0 cm 径13.2 cm
 アレクサンダー大王の東征以来、遠隔地との交易、人の往来や工芸活動がより活発になった。中でもガラス職人は広範な地域の伝統的技法をとりまぜ、美しい日用の什器、化粧器などを作りあげた。この長頸の小壺は、アッシリア、ペルシャと西アジアに受け継がれてきたガラスの鋳造削り出し技法を応用したものと考えられる。この古代技法は、ガラスを無垢の器の形状に鋳造し、内側を刳りぬいて器としたもので、石塊から器を削り出す技法と同様のものであった。この小壺の場合は細い頸の下に幅広の算盤珠状の器胎がつながっているところから、何らかの内部の芯をも組み合わせた型を使った鋳造が行われ、後に轆轤挽きの削り出しで整形したものではないかと想像される。青色系の不透明な鉛の多いガラスを使用し、その器壁には鎬が美しく際立った回転意匠が施され、土中した時の銀化による乳白色の層がかなりの部分を覆っている。
 この器に見られる折り返しのある口の造り、長頸の中程よりやや上に施された帯と頸の付け根に見られる簡素な装飾、そして全体の形態から東地中海地域の作品であると考えられる。器胎の肩の中程に3×4ミリ程の矩形の穴が穿たれているが、これは肩と頸の中程をつなぐ把手を取り付けるためのものであったと想像される。類例は黒海沿岸オルビア由来のガラス製アンフォラで、頸と肩に施された回転意匠が酷似し、別造のガラス製把手が鍍金青銅の金具で器胎に取り付けられている。今は失われてしまった把手を含めて考えた場合、この器形はアッティカ型の器が衰退した後、ヘレニズム世界で広く用いられたラギューノスと呼ばれる肩の張った器の一種に相当すると考えられる。陶器製ラギューノスの出土例を見ると、把手が器胎から垂直に立ち上がっているが、その形状を忠実にガラスで再現した例が、やや時代は降るが、コーニング・ガラス博物館(アメリカ)に所蔵されている。

Catalogue Entry(Bac#025)

3rd‐1st century B.C.
Glass
H. 14.0 cm, Dia. 13.2 cm
As Alexander conquered lands to the east, long distance trade and the exchange of people and decorative arts activities increased. Amongst this pattern of movement, the glass craftsmen of the day took their traditional techniques to a wide area, where they created beautiful items for everyday use such as serving dishes and cosmetic containers. This small jar with a long neck is thought to have been made using the glass casting and carving techniques which had been developed in Assyria, Persia and west Asia. This ancient technique involved casting a solid glass vessel, and then shaving out the interior of the vessel. This technique is in that aspect the same as that used on vessels carved out of stone. In this case, judging from how the long, thin neck is joined to the wide bulging body of the vessel, we can imagine that it was cast with some form of wick, and then placed on a turn wheel and its form regularized. The blue translucent glace contains a large amount of lead, and beautiful ridges stand out from the walls of the vessel. Long years buried underground created the milky white surface.
The folded back mouth rim seen on this vase, the bands decorating the neck just above the mid-point, and at the point of attachment between neck and body, and the overall shape of the work all suggest that it was made in the eastern Mediterranean. A 3 x 4 mm rectangular hole has been cut in the middle of the vessel's shoulder, and we can imagine that a handle connecting the neck and shoulder of the vessel would have been attached here. Similar examples include a glass amphora from Olbia on the coast of the Black Sea, which has bands circling its neck and shoulder that resemble those found here. The Olbia amphora has a separately formed glass handle attached to the vessel body by gilt bronze fittings. The handle for this vessel has now been lost, but if we consider this vessel in its original handled form, we can see how it is a type of a lagynos type, a vessel form with swelling shoulders which spread throughout the Hellenistic world after the decline of the Attica vessel types. Excavated ceramic versions of the lagynos vessel type show that the handle rose perpendicularly from the vessel body, and a slightly different example of this form carefully reproduced in glass can be found in the Corning Glass Museum.