カメオ装飾杯かめおそうしょくはい

  • おそらくイラン
  • 9-10世紀
  • ガラス
  • H-13.8

 無色透明のガラスに緑色半透明のガラスをかぶせ、型吹きで成形し、文様を削り出した杯である。意匠は、口縁部の少し下に1本の緑の紐をめぐらし、その下に鹿のような動物2頭、鳥1羽、2本の木に囲まれた植物その他が、アラベスク文様風に変化してあしらわれている。それぞれの文様には斜線や、動物の輪郭などの切り込みを入れ、緑ガラスの色の変化と相まって、立体感を感じさせる。底は二重の円が削り出され、中央にポンテ跡かと思われるへこみがある。削り出された鳥や動植物が生命感に溢れ、現在は白く見える素地のさわやかな銀化に映えて美しい。

Catalogue Entry

Colorless translucent glass is covered with green semi-translucent glass. The glass was then blown and molded to form, and the decorative pattern was then shaved away form the surface layer. The pattern includes: a single band of green which circles the cup just beneath the edge of the mouth . Below this green band, two deer, one bird, two trees and some other plants have been transformed into arabesque-like abstract motifs. There are diagonal lines and other contour lines carved into these patterns, and these lines, combined with the change in the green glass coloration gives the design a three-dimensional sense. Two layers of circles have been carved out of the base and there is a bump in the center of the base which is thought to be a pontil mark. The carved birds, plants and animals have a lively sense of vibrancy and reflect off the beautifully iridescent ground area, which today appears white.

作品解説(エジプトのイスラーム文様)

カメオ装飾杯
おそらくイラン 9-10世紀
ガラス
高13.8cm
MIHO MUSEUM
透明ガラスに緑色のガラスを被せ、型吹きで成形した後に、旋盤を使って表面をカットし文様を浮かび上がらせた、カメオ技法による装飾の杯である。文様は、口縁下に1本の紐を巡らせ、その下には倣文字文、さらに下には、禽獣及び鳥、糸杉のような木が、アラベスク文と絡み合いながら配されている。緑ガラスの文様には内部に切り込みを入れ、立体感を出している。底は円形のカットを二重にまわし、中央にはポンテ痕と見られる凹みがある。透明ガラスの外面は、全体が青緑色がかった銀化で覆われている。

Catalogue Entry

Cup with Cameo Decoration
Iran (probably), 9th-10th centuries
Glass
H. 13.8cm
Miho Museum, Shiga
Green glass was layered onto clear glass and then blown into the desired shape. The cup was then rotated with a wheel and cut-work relief, or so-called cameo designs, were created on its surface. The designs are a single rope circling beneath the mouth rim area, with a row of script-like design beneath, further down a beast of prey, a bird and a cedar-like tree, all linked by arabesque designs. There are internal cuts in the green glass designs, and this gives the designs a three-dimensional feel. The base is surrounded by a double layer of circular cuts, and the center has the depression of a pontil mark. The outer surface of the transparent glass is completely covered with a bluish green weathering.