植物文瓶しょくぶつもんびん

  • 東地中海地域あるいはイタリア
  • 1世紀

 3分割の割形にやや青い半透明ガラスを吹き込んで作られた瓶で、底は別型である。口は垂直に立ち、口から肩まで把手が付いている。肩と腰には菊の花のような文様が浮き出し、2本の線を間に挟んで、胴部には左右対称の小枝文様が三面に浮き出している。一面の小枝には三ツ葉が付いており、次は尖った蕾と丸い蕾、最後はプラタナスのような葉の文様となっている。底の高台内側に二重の浮き出しの円装飾がある。端整な姿をしており、型の合わせ目も文様にまぎらせて、うまく処理されている。青色と銀の銀化が美しい。香油などを入れて使ったのであろう。
 ローマ世界では、型吹きの技法が発明されてから、エンニオンなど製作者の名前や文字の入ったガラス器が現れ、優れた仕上げで人気を博したが、この作品はそれらブランド品の1つであったかもしれない。

Catalogue Entry

This bottle was blown from bluish semi-transparent glass and then formed in a 3-part mold. Its base was formed from a separate mold. The mouth rises vertically and a handle stretches from shoulder to mouth. The shoulder and hips of the bottle are decorated with a relief pattern of chrysanthemum-like flowers, with right-left symmetrically arranged branches set in relief on the body. The small branches on one face have three leaves each, the branches on another face have peaked bud and round bud, and the branches on the remaining face have platanus leaves. The interior of the foot has a double-layer of circular relief design. The regular shape of this form shows how the mold edges were evenly matched and overall the production of the work was carefully handled. The blue and silver iridescence is lovely. This bottle was probably used to hold perfumed oil.

After the discovery of mold-blown techniques during the Roman era, glass vessels were created and signed by individual makers, such as Ennion, and their superb works were appreciated by the buying public. This work may have been such a production.