菩薩形坐像ぼさつがたざぞう

  • 平安時代後期
  • 12c
  • 木造(桧、割矧造)漆箔
  • H-56.8
  • 所蔵
    重要美術

平安時代後期 12世紀
木造漆箔
像高:56.8cm

光背と台座の完備する菩薩像である。尊名が何かについては,左手が肘を曲げて第一・三指を捻じ,右手は膝上で全指を伸ばして掌を仰ぐというしぐさだけからは,推測は難しい。左手は水瓶を執っていたのであろうか。宝髻を結い,天冠台を被り,上半身に条帛,下半身に裙をまとうほか,両肩からかける天衣は,両足部の上に垂れてU字型を描いているが,欠失しているその先は,再び反対側の腕にかかり,体側に沿って垂下していたはずである。

ヒノキ材を用いて彫成される。頭・体を構成する根幹部は一材からなり,耳うしろの位置でいったん割り放ち,内刳りを入れてから再び矧ぎ合わすという技法によっており,これを割矧造という。普通は頚部下でも割り矧ぐ(割首)のが一般的なのだが,本像の場合そこまでは行っていない。この根幹部に両手部(肘と手首でさらに矧ぐ),両腰脇部,両足部を矧いでいる。このような構造は,寄木造や割矧造の普及した平安時代後期では一般的なものである。

像を全体から拝すると,痩身・面長な体格が印象的である。長い鼻に,小振りの目や口のつく面相はいかにもおだやかであり,少なめの衣のひだ(衣文)は浅く流れる。平安時代後期でもとりわけその末期にあたる12世紀後半の作とみて間違いない。

光背は二重円相光(頭部と体部の背面にそれぞれ円光を表す)の形式で,その周縁部に浮彫の唐草文がめぐり,なかに七個の月輪(満月をかたどったもの)が配される。月輪は剥落が多いが,うち二個に如来坐像が描かれているのが認められる。この光背は室町時代頃の作とみるのが妥当であり,かつその月輪と菩薩像本体との関連は明らかではない。

台座は上から蓮華,上敷茄子,華盤,下敷茄子,受座,框(二段)の六段からなる蓮華座の形式である。しかし,これらはいろいろな時代のものが混在しており,少なくとも蓮華と華盤は像本体と同作といえるが,同じく平安時代後期の受座は小さすぎるので他の像からの転用かと推測される。その他の部分はもう少し下る時代のものである。
(伊東)

観音

観音菩薩

 サンスクリット語のアバロキティーシュバラ(Avalokitesvara)の漢訳。 ふるくは観音または観世音、光世音などと訳されたが、玄奘三蔵による新訳では観自在、観世自在と訳される。別名救世菩薩、施無畏者、蓮華手菩薩など。
 観世音とは世間の衆生がすくいを求めているのを聞くと、ただちに救済するという意味。観自在とは一切の諸法の観察と同様に衆生の救済も自在であるという意味。
 救いを求める者の求めに応じて、大慈悲を行ずるから、千変万化の相となる、という。

 南方インドのマラーバル地方にあるという摩頼耶(Malaya)山中の補陀落(Potalaka)に住むという。中国では 江省の舟山列島の普陀山普済寺、わが国では熊野の那智山をこれに充てる。
中村 元 「仏教語大辞典」東京書籍より

菩薩

菩薩 ぼさつ

サンスクリット語でbodhisattova、パーリ語でbodhisatta。菩提薩多ともかく。
 悟りを開く以前の釈迦を指すこともあるが、広く仏になろうと修行する者をさし、未来の仏、求道者をいう。
 大乗仏教の解釈では、上に向かっては自ら菩提を求め、下に向かっては他人を救済、教化する利他の行をおこなう者をいう。


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Catalogue Entry

Late Heian period, 12th century
Assembled wood with lacquer-applied gilding
Figure height, 56.8cm

A seated Bosatsu image complete with nimbus and pedestal. The name of this deity is hard to determine given the placement of the right hand palm-up above the lap with all fingers extended. The left hand probably held a water vase, the figure also has its hair drawn up into a topknot chignon, the forehead is banded by a crown support, and the upper body is covered with a johaku, while the lower body is wrapped in a kun drapery. The ten'ne draperies that hang from both shoulders layer over both feet to create a U-shaped curve, while the now-lost tips of this ten'ne drapery would have originally draped back across the arms and hung down the sides of the body.

Carved from hinoki (Japanese cypress) wood. The central core of the head and body is carved from a single block of wood. There is a split behind the ears which was used to hollow out the interior before the sections were dovetailed together. This type of construction is known as warihagi zukuri, or split-and-joined construction. Normally the area beneath the neck is also split and then dovetailed (warikubi or split neck), but this has not been done in this instance. Both arms (with additional dovetailing at elbow and wrist), the sides of the hips, and the leg sections have been dovetailed onto the central core. This kind of construction was common during the late Heian period with the spread of yosegi zukuri and warihagi zukuri techniques.

The image, when seen from full front, gives the impression of a slender body and long-faced physique. The long nose and the small eyes and mouth all give the face a completely calm demeanor, and the small pleats of the clothing are also shallowly carved. This is undoubtedly a late Heian period work, specifically from the final Heian period, the latter half of the 12th century.

The nimbus is a double nimbus (with two circular nimbus forms to back the head and body of the figure), and its surrounding edge is carved with relief carving of karakusa (vining plant) motifs. Seven gachirin (moon circles) are placed within this vining motif. The majority of these moon circles have flaked off, but paintings of seated Nyorai (Tathagata) figures can be confirmed in two of these moon circles. This nimbus was created during the Muromachi period, but it seems appropriate for the work, and it is not clear what connection, if any, exists between these moon circles and the Bosatsu image itself.
The pedestal includes (from the top) a lotus flower, an ue shikinasu, a keban, a shita shikinasu, an ukeza, and kamachi (two-tier), thus forming a six-layer lotus pedestal. However, this pedestal is a mixture of layers from different periods, and at the very least, the lotus flower and the keban were created during the same period as the image. While the ukeza is also from the same late Heian period, it is too small for this image and was transferred from a different image. The other sections are all from a slightly later period. SI