葡萄蒔絵螺鈿水筒ぶどうまきえらでんすいとう

  • 桃山時代
  • 16c
  • 黒漆塗、朱漆塗、金平蒔絵、螺鈿(割貝)
  • H-66.4 D-8

桃山時代 16世紀
長:66.4cm 径:8.1cm

円筒形の水筒。水筒上部に仕切りを設け,細穴に栓をし,さらに水筒には被蓋を付す。側面のさげ金具に紐を通して腰にさげるという構造をもつ,珍しい遺品。今,その円筒形の被蓋は失われている。
総体黒漆塗,上部円筒形内部は朱漆塗。筒外側は金平蒔絵,螺鈿(割貝)で葡萄の実・葉・蔓を大胆に意匠している。円筒形に流麗な文様を施した遺品として珍貴。胎は節目を削った跡が認められ,竹であろうと推測される。箱書は「桃山時代蒔絵 御水筒葡萄絵一腰」。 (灰野)

蒔絵

蒔絵

 日本の漆工芸を代表する加飾法で我が国独自に発展した。漆で文様を描き、乾かないうちに金銀などの金属粉を蒔きつけて文様を表す。起源は奈良時代に遡り、正倉院の金銀でん荘唐大刀の鞘に施された末金るの技法と考えられる。

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Catalogue Entry

Momoyama period, 16th century
Length, 66.4cm; diameter, 8.1cm

Cylindrical water tube. The top of the water tube is cut open, and a stopper is fitted into a narrow hole. The water tube was also originally fitted with an overlapping lid. A metal fitting on the side would have been attached to a cord to suspend the tube from the hip of the wearer. An extremely rare item. The lid for this water tube is now missing.

Coated overall with black lacquer. The upper section of the interior of the cylinder is coated with cinnabar red lacquer. The exterior of the cylinder is decorated with gold hiramakie and mother-of-pearl (shell fragments) to create a large, bold pattern of grapes, grape leaves, and stems. This is a particularly fine example of a flowing pattern adorning a cylindrical shape. Traces of cracks can be found at joints in the middle, indicating that the base material might be bamboo. The box inscription states, "Momoyama period, makie, water tube with grape design." AH