伊勢物語図色紙 第五十段 鳥の子(伝・俵屋宗達筆)いせものがたりずしきし とりのこ たわらやそうたつ

  • 江戸時代
  • 17c
  • 紙本墨書著色
  • H-24.3 W-21.1
俵屋宗達

 ?~1640頃。桃山~江戸初期の画家。琳派の様式の創始者。富裕な町衆の出身で、屋号を俵屋といった。日本の伝統的な絵巻物などの技法を消化して大胆な装飾化を加える一方、水墨画にも新生面を開き、その柔軟な筆致や明るい墨調などによって日本的な水墨画の一つの頂点をなしている。「風神雷神図」(京都・建仁寺蔵)、「蓮池水禽図」(京都国立博物館蔵)などが代表作である。

狗を抱く童子図(俵屋宗達筆) 雪中鷺図 俵屋宗達筆、烏丸光広賛 梅下絵隆達節断簡 伊勢物語図色紙 第七十八段 山科の宮 (伝・俵屋宗達筆)

解説(春の玉手箱)

 上下に金泥の雲を配し中央に緑青と群青で河を描く、大胆な構図の色紙である。濃い金泥に緑の草が映え、流れに筆を浸す女性は白地に金と墨色で桜を散らした衣で、袖口からは赤と緑の下襲がこぼれ、髪も長々と美しい顔立ちである。
 賛には「行水にかすかくよりもはかなきはおもはぬひとをおもふなりけり」とあり、物語中で男女が、相手の気持ちの頼りなさをやりとりした歌の一首を、そのまま描写している。
 これは俵屋宗達の工房が制作した一連の伊勢物語図色紙のうちの一つと見られ、画風や詞書きの有無から、数種類が存在したと考えられている。この作品は、背景の画面の色を大掴みに変え、おおらかな気分を表しているが、人物や水の流れの墨線には、むしろ端正な筆遣いを見せる。宗達自身の筆も含まれると推定される、益田鈍翁旧蔵の作品群などと比べると、草の表現が単調であり、画面も鳥瞰図的でおとなしいことなどから、同工房でもやや時代が下る可能性も考えられるが、本作が上品で美しい逸品であることに変わりはない。

Catalogue Entry

Decorated with gold paint clouds above and below, the composition of this poem square format work centers on a river drawn in lapis and malachite green. Green grass grows from the thickly painted gold earth, and a woman washes her brush in the flowing stream. She wears a kimono with white ground and a pattern of scattered gold and black cherry blossoms. Layers of red and green under kimono show at the edges of her sleeves, combining with her long hair and beautiful face to create a lovely image.

The scene is inscribed with phrases referring to a couple from the Tale of Ise who question the constancy of each other's feelings, here simply depicted in this scene of a woman lost in thought.
This poem square is thought to be one work from a series of Tale of Ise poem squares created by the studio of Tawaraya Sotatsu, and several different types of these square are extant, ranging in painting style and whether or not they have text inscriptions. This work shows large differences in the handling of the background color and the overall relaxed feel, which combined with black lines of the figures and flowing water are all drawn with a correct and measured brush style. There is the suggestion that Sotatsu's own hand can be found in this work, but a comparison between the Miho work and those in the collection of Masuda Takashi seem to indicate that the Miho work is characterized by a more monotonous expression, and the quiet surface and bird's eye view composition would seem to indicate that the work was created by Sotatsu's studio at a relatively late date. This is an elegant and lovely work.